Menu

Talán egy Bihari ember kevesebbet ér?

vargajoska 3 év ago 1 4.6 K

November 5-én minden előzmény nélkül áthelyezte a két éve pályára állított Siemens Desiro motorvonatokat a MÁV a 106-os vasútvonalról, írja a HAON mai cikkében.

Az utasok és a települések vezetői értetlenül állnak a döntés előtt és egyben mélységesen felháborítónak tartják azt, hiszen a lépést látszólag semmi sem indokolta. Az utasforgalom folyamatosan növekedett, ahogyan a bevétel is, a 106-os pedig az utóbbi 10 év során az egyik legdinamikusabban fejlődő vasútvonal és a megye legjobb forgalmú mellékvonala lett, melyet a vasúttársaság is elismert.

A 106-os vonalat bő 10 éve még a lekapcsolás szele kerülgette. Az állomások romosak, kihaltak voltak, jegyet váltani pedig csak a vonaton lehetett. Utazásra tényleg csak az választotta, akinek más alternatívája nem volt.

A Pocsaj-Esztár vasútállomás 2009-ben és napjainkban.
A Pocsaj-Esztár állomás 10 éve és napjainkban. Fotó: 106-os vasútvonal (Debrecen-Nagykereki)

Pocsaj és a környező települések, valamint civil szervezetek összefogásának köszönhetően sikerült elnyerni egy az „Értől az Óceánig” Európai Unió által támogatott 526 millió forintos projektet, mely segítségével a vasútvonal fejlődésnek indult. A projekt gesztortelepülése Pocsaj, koordinátora pedig Szőllősi Roland volt. Az évek során az állomások épületei megújultak, valamint kamerarendszer és biciklitárolók kerültek kialakításra. A pénztárak újra megnyitottak a teljes peronhálózat pedig akadálymentesítve került felújításra. Az utasszám növelése érdekében a vonat és autóbusz járatokat összehangolták a könnyebb átszállás érdekében, a Pocsaj-Esztár állomás pedig az ország első buszmegállóval közös peronú vasútállomása lett. Nemrégiben pedig egy szobormozdonyt is kihelyeztek szintén erre a vasútállomásra.

A visszafejlődés útján:

Két évvel ezelőtt óriási előrelépést jelentett, amikor megérkeztek az első Siemens Desiro motorvonatok és úgy tűnt, a rengeteg befektetett munka most megtérül. A modern vonatok látványa viszont nem csak az utasok számára volt kellemes. Ezek nem csak járművek voltak, hanem a jövő és a fejlődés szimbólumai is. Az sugallta nekünk, Keleti emberek számára, hogy van értelme a kemény és megfeszített munkának, a fejlődés pedig nekünk is jár. A Desiro vonatok 2018-as első útján Szécsi Tamás, Esztár polgármestere, valamint Szőllősi Roland, – akit időközben Pocsaj polgármesterévé választottak – is jelen volt, boldogságukról pedig az alábbi riportfilm mesél:

Kerékgyártó József, a MÁV START Személyszállító Zrt. vezérigazgatója Szőllősi Roland polgármesternek címzett levelében leírta, hogy a döntést szakmai vizsgálat előzte meg. Az intézkedés célja, hogy eredményesebb, hatékonyabb, gazdaságosabb állapot felé vigyék a MÁV-START Zrt. üzemeltetését. A vonalra felújított Uzsgyi vonatokat terveztek küldeni, mely láthatólag nem sikerült, hiszen az egyik jármű már az első napon lerobbant Nagykerekiben, az utasokat pedig vonatpótló busz szállította tovább.

Az eltávolításra vonatkozó indokok között az is szerepelt, hogy a 106-os vasútvonal sebessége maximum 60 km/h, miközben a Desiro vonatok 120 Km/h-val is képesek közlekedni, ezért nincsenek kihasználva. Ez azért érdekes, mert a vonalon két évvel ezelőtt körülbelül ennyivel lehetett haladni, viszont a MÁV vállalta, hogy a pálya felújításával gyorsabbá teszi a közlekedést. A munka bár elkezdődött, de hamar abbamaradt.

A környező települések lakosai, vezetői és az utasok egyaránt megalázva és lenézve érzik magukat az eset kapcsán.

Szécsi Tamás, Esztár polgármestere mélységesen felháborítónak tartja a MÁV hivatalos bejelentés és tájékoztatás ellenére meglépett vonatcseréjét. – Nem ér annyit a bihari ember, hogy egy ilyen járat itt közlekedjen?

-Nagyon nehéz szavakba önteni azt, amit belül érzek. – Írja Szőllősi Roland facebook oldalán – Azt gondoltuk, hogy a lassújelek folyamatos bevezetése és az abból adódó – a mára már mindennapos – késések után nincs rosszabb, s talán az is csak múló állapot. Ma azonban újabb pofont kaptunk: gazdaságossági okokra hivatkozva kivonták a 106-os vasútvonalról a Desiro motorvonatokat. Ezzel sajnos végképp megcsorbították az elmúlt 10 év kitartó munkánkat.

-Kiállok mellette és támogatom a pocsaji kollégámat abban, hogy állítsák vissza a Desiro motorvonatok közlekedését a 106-os vonalon – válaszolta a HAON számára Vig Szilárd, Konyár polgármestere, aki azt is elmondta, hogy a Debrecen-Nagykereki vasútvonalon közlekedő járművekre Konyáron szállnak fel és le a legtöbben. Hozzátette, őt is megkeresték az emberek azzal, hogy nem szeretnének a vasúti közlekedés színvonalában, kulturáltságában visszalépést.

Hogy visszatérnek-e valaha a Desiro-k a 106-os vonalra nem tudni, mindenesetre a MÁV a pálya feljavítása helyett inkább a vonatok áthelyezése mellett döntött, mellyel a 106-os vonal valóban a visszafejlődés útjára lépett.

Kapcsolódó cikk: Ismételt összefogás a 106-os vasútvonalért

1 Comment

1 Comment

Leave a Reply